Sider

onsdag den 15. april 2015

Jan Krag Jacobsen - særligt kreativ personlighed - nu med dogmefotos af moderne parisiske plakat-palimpsester


Den særligt kreative personlighed som jeg tit har skrevet om her på blokken, er blandt andet kendetegnet ved at sindet fungerer som en konceptuel stavblender - med en mangesidet personlighed  - jeg har kaldt det "flere personer i en".
   Opfinderen af det særlige personlighedsbegreb er kreativitetspyskologen Mihaly Csikszentmihalyi, og en invitation på facebook til fernisering på en kunstudstilling i Farum under titlen...
Der stikker noget under
... viser sig at komme fra netop en af den slags personligheder: Jan Krag Jacobsen, en gammel kollega hvis kreative meritter jeg har skrevet om i tidligere indlæg.   
   Overskriften "Der stikker noget under" er typisk for mandens særlige kreative psyke.
    
Billedet ovenfor er et af de udstillede værker og visuelt blikfang for invitationen. Og det fænger og fanger mig umiddelbart.
   Invitationen i ord følger her:

Der stikker noget under - fotos af fragmenter af parisiske palimpsester 2014.

Invitation til ferniseringlørdag den 18. april klokken 12.00, Farum Kulturhus, Stavnsholtvej 3 i Farum
Palimpsester er gamle dokumenter af skind eller pergament, hvor fortidens udraderede tekster og billeder anes som skygger i flere lag.
På en parisisk metrostation fjernede en mand et tykt lag af plakater og fragmenter af billeder dukkede frem som erindringer i en drøm. Under en plakat for en udstilling om Napoleons søstre gemte sig en reklame for en læbestift.
Går man tæt på de revne, kaotiske plakater og laver udsnit af destruktionens spontane collager, danner nutid og fortid nye betydninger af en besynderlig skønhed.
Dogmereglerne bag de udstillede billeder er fotografering uden at røre plakaterne, udvælgelse af fragmenter og ingen manipulation med Photoshop.
Udstillingen slutter 7. juni
Jeg kan godt lide denne formulering: "Går man tæt på de revne, kaotiske plakater og laver udsnit af destruktionens spontane collager, danner nutid og fortid nye betydninger af en besynderlig skønhed". 
   En skønhed Jan Krag så har fanget ind med sit kamera.
   
Det er klart der er tale om en form for konceptuel blending på flere medier og planer, som består i at fotografier (= 1. medie) af udsnit af en plakatvæg (= 2.medie) hvor plakaterne fra forskellige perioder og med forskellige emne er delvist destrueret (afrevet) på en måde så de etablerer en naturlig collage  (=3., 4., 5. etc. medie),

Her er endnu en af de udstillede plakat-palimpsester:

JKJweb300x400

Flere af Jan Krags palimpsester kan ses hvis man følger dette link og klikker på "se billedgalleri":
http://www.farumkulturhus.dk/udstillinger.html
Her en engelsk tekst der uddyber palimpsest-begrebet og dets historie:
A Palimpsest is essentially an artwork whose history can be seen, usually by under-layers visible under the topmost, recent image. In practice though, it most often refers to an antique document where a support, and particularly paper or parchment - has been reused, and this is how you'll find the word used in museums. However, it is also accurately used to describe more modern works: artists throughout history have re-used valuable art materials. You'll also find postmodern and contemporary works that are deliberate palimpsests, sometimes with the word in the title to bring associated ideas - of age, re-use and layering, hidden qualities, changed meaning and layers of meaning - to the viewer's mind. Sometimes this use of erasing, scraping and layering can have a deeply metaphorical context, and at other times is used in a more superficial way to create the impression of age and history.
Der er et klart slægtskabe mellem disse palimpsest-collager og andre blandingsgenrer hvor flere lag med forskelligt stil og udtryk er sat sammen så brudfladerne er synlige og en del af udtrykket der skaber ny betydning.
   Inden for filmvidenskaben taler man om syntetisk montage. Eisenstein er den store teoretiker på området.

I alle tilfælde peger udtrykket tilbage mod processen: dette at nogen - en 'kunstner - tilfældigt eller villet bringer udtryks- og indholdselementer sammen som ellers er fysisk adskilt i tid og rum. 

Asger Jorn producerede hvad han kaldte "modifikationer" af klassisk malerkunst ved at male noget af sit eget oven på:

 

Dronning Margrethes udstillede klippe-klistre-billeder, såkaldte "decoupager", på Aros for et års tid siden:


Den netop afdøde tyske forfatter og billedekunstner Gunter Grass producerede akvareller og tegninger og håndskrev digte oven i billederne:

Billedresultat for Gunter Grass watercolor with poems written on it

Enhver godt brugt grafittivæg leverer ofte en fascinerende form for palimpsest:


Googler man "palimpsest as art", får man vist  en masse fine eksempler, som ofte er til salg som plakater. 
    Og det følgende link fører til en masse smukke eksempler på "Ghost Buildings and the Inadvertent Beauty of Destruction", som der står skrevet:

Ghost Buildings and the Inadvertent Beauty of Destruction
https://www.pinterest.com/typhoonista/palimpsest/

Endelig er her link til nogle sider hvor moderne kunstnere er stærkt inspireret af uvillede palimpsester i deres umiddelbare omverden:


Jeg har tidligere skrevet om Jan Krag Jacobsens kreative og mangesidede meritter inden for madkunst og madudvikling og radio og tv i disse to indlæg:
http://petersudsigt.blogspot.dk/2011/02/kreativitet-og-madlavning-om-verdens.html
 http://petersudsigt.blogspot.dk/2012/02/mocumentary-i-radioen-hvor-frkt-og.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar