Sider

mandag den 24. april 2017

Akvarelmaleriets mysterier (57) - igang igen - med inspiration fra Harald Henriksens træsnitteknik og -tænkning

Egen akvarel: Ordrupnæs i modsol

Denne akvarel var den anden i den nye serie - som jeg indledte under møje og besvær med en akvarel af en rødhals, bestilt af moster til sin fødselsdag. 
   Motivet var en delvis kopi af en rødhals jeg selv malede for et par år siden.
   Det fortæller jeg nærmere om i det foregående indlæg:
http://petersudsigt.blogspot.dk/2017/04/akvarelmaleriets-mysterier-56-rdhals.html
Deri fortæller jeg også at jeg dermed brød med en form for 'maleblokering' som har varet siden sidste sommer, og som jeg antager skyldes at bekymringerne i forbindelse med min CML-leukæmi har fyldt for meget i den del af hjernen som ellers skulle være aktiv og fokuseret når man fx tegner eller maler.
   
Men nu kom der hul på bylden, og jeg er så gået på jagt i alle de mange fotos som jeg har taget af landskaber og træer og bygninger - med henblik på at finde inspirerende referencebilleder for nye akvareller.
   Og jeg fandt faktisk nogle fotos i en mappe som jeg kunne tage afsæt i - billeder taget fra Odrupnæs-klinten i nærheden af vores sommerhus - med udsigt til 'Næbbet' i modlys - med et usædvanligt farvespil i himmel og hav omkring en nedgående sol - og for en dels vedkommende set gennem et sort "gitter" i forgrunden af plantestængler, grene og blade:

Foto nr. 1.

Foto nr. 2.

Foto nr. 3.

Det sidste foto (nr. 3) gav mig ideen: 
   Først malede jeg en akvarel med reference til nr. 1. af de tre fotos.
   Derefter tegnede jeg et "gitter" hen over den tørre akvarel - med foto nr. 2, som reference.
   Dette gitter tegnede jeg så op med tusch. 
   Og ud af det kom så akvarellen 'Ordrupnæs i modsol', som ikke ligner noget jeg ellers har lave i akvarel - men som jeg godt selv kan se har klare motiviske og æstetiske tråde til nogle af min ungdoms oliepastel-billeder og tusch-billeder.

Ungdomsbillede: Oliekridt, ca. 1963

Ungdomsbillede: Tusch, ca. 1963.

Inspirationen til den måde at tænke og male på havde jeg - ikke overraskende - fra Harald Henriksens træsnit - hvor han typiske skærer én blok til baggrundens motiv i douche farver og en anden blok til forgrundsmotivet som typisk udgøres af sorte profiler af grafisk dekorative træer, hegn og redskaber som ses i modlys - som her:

Harald Henriksen: Svaner i Damhussøen, farvetræsnit, ca. 1947
Harald Henriksen: Ved Hindsgavl, udsigt til Fænøsund, farvetræsnit, ca. 1934
Harald Henriksen: Vinter ved en fjord, farvtræsnit, ca. 1935

Men nu var jeg altså igang igen med mine 'akvareldrømme': Det andet billede efter den lange pause:

Egen akvarel: Ordrupnæs i modsol, april 2017 

De efterfølgende akvareller har som motiver Gåsetårnet i Vordingborg og borgruinen omkring det.
   Se dem og læs hvordan jeg har arbejde med dem i et senere indlæg - (58) - i serien om 'akvarelmaleriets mysterier'.